Proiecte de educație incluzivă, la lansare: “Sprijinul oferit de Granturile Norvegiene, fudamental pentu tinerii din aceste comunități”
Peste 1.600 de elevi aflați în situații de risc de abandon școlar ce provin din comunități defavorizate vor avea acces la educație de calitate, prin intermediul a două proiecte de educație incluzivă finanțate în cadrul Programului Dezvoltare locală și lansate oficial în data de 5 februarie 2021. Inițiatorii acestor proiecte sunt Fundația Yana – You Are Not Alone Charitable Foundation și Asociația Juvenală. Proiectele își propun să crească șansele de incluziune socială a copiilor și tinerilor aflați la risc de părăsire timpurie a școlii sau de abandon școlar și să îmbunătățească performanța școlară a acestora, prin promovarea unor intervenții care au în centrul lor nevoile elevului.
„Formăm Viitorul” – intervenții în comunități sărace din Bacău și Neamț
Proiectul „Formăm Viitorul”, derulat de Fundația Yana – You Are Not Alone Charitable Foundation, în parteneriat cu Fundația Sfântul Ioan Calabria și Asociația Favor, și-a propus să vină în sprijinul copiilor și tinerilor din 5 comunități defavorizate din județele Bacău și Neamț, prin promovarea educației incluzive în școli, formarea cadrelor didactice și a specialiștilor din instituțiile publice locale, oferirea de suport educațional suplimentar și de consiliere elevilor din grupurile țintă. Cei 945 de copii și tineri cărora li se adresează proiectul au vârste cuprinse între 7 și 24 de ani și provin din comunele Nicolae Bălcescu, Răcăciuni, Filipeni și Mărgineni din județul Bacău, respectiv din Municipiul Roman, județul Neamț.
În cadrul evenimentului online de deschidere a proiectului, Gabriela Mateiu, directorul fundației, a subliniat importanța susținerii financiare primite prin intermediul proiectului: „Sprijinul oferit de Granturile Norvegiene și, implicit, de FRDS, este fudamental pentru tinerii din aceste comunități. Dacă ei și familiile lor înțeleg cât de important este să rămână la școală, viața lor poate arăta complet diferit. În loc să facă o muncă de povară, la o vârstă fragedă, pot studia sau pot învăța o meserie care să le asigure un viitor diferit”.
“Pedagogia experiențială” – expertiză norvegiană în beneficiul elevilor români
Proiectul “Pedagogia experiențială”,derulat de Asociația Juvenală, și-a propus să influențeze pozitiv procesul educațional și incluziunea socială a copiilor și tinerilor din grupurile țintă, propunând o abordare pedagogică inovatoare. Demersul lor este susținut de Inspectoratul Școlar Județean Neamț, de Fundația Scrimă pentru Toți din București și de Newschool AS din Norvegia, parteneri de proiect, și se va desfășura la nivelul a 11 școli și licee din județele Neamț și Suceava. Activitățile proiectului se adresează unui număr de 664 copii și tineri aflați în risc de părăsire timpurie a școlii sau cu cerințe educaționale speciale și unui număr de 170 de profesori și experți educaționali, care vor beneficia de pregătire profesională.
În cadrul evenimentului de lansare a proiectului, Cătălin Nemțanu, vicepreședintele Asociației Juvenală, a subliniat importanța implicării tuturor factorilor decizionali în atingerea obiectivelor asumate prin proiect: „Propunem un model incluziv, care se bazează pe implicarea tuturor la creșterea gradului de participare la procesul educațional și a incluziunii sociale pentru 664 de copii și tineri aflați în risc de părăsire timpurie a școlii sau cu CES, printr-o abordare experiențială inovativă. Proiectul se implementează pe o perioadă de 3 ani și ulterior îl vom susține încă 5 ani”.