Granturile Norvegiene sprijină prevenirea conflictului de interese în administrația publică locală din România
82 de primari și funcționari publici de la nivelul mai multor comune din județele Suceava, Botoșani, Vaslui și Galați au participat, începând cu luna ianuarie 2021, la sesiuni de formare pe tematica etică și transparență, conflicte de interese și incompatibilități în administrația publică locală. Acestea au fost organizate în cadrul proiectului „Îmbunătățirea accesului și a calității serviciilor pentru cetățeni – o administrație publică transparentă și responsabilă”, derulat de Asociația Comunelor din România (ACoR), în parteneriat cu Asociația Municipiilor din România (AMR) și cu Asociația Norvegiană a Autorităților Locale și Regionale (KS).
Cei care susțin astfel de sesiuni de instruire în cadrul proiectului sunt 19 reprezentanți ai administrației publice locale, absolvenți ai cursurilor de formare de formatori în tematicile abordate prin proiect, derulate în 2020, dar și la începutul acestui an. Printre cei 19 formatori se numără și Boncidai Csaba, primarul Comunei Pericei din județul Sălaj:
„Faptul că am obținut acest certificat de formator este o mare onoare, dar și o satisfacție, pentru că voi avea ocazia să împărtășesc și altor primari din țară experiența mea, acumulată în cele 7 mandate de primar al Comunei Pericei. Voi începe activitatea de formator la Sibiu, pe 17 aprilie, unde voi derula prima sesiune de formare cu primarii și secretarii de comune din județul Covasna. Sunt onorat să reprezint ACoR și să contribui la buna formare a primarilor din întreaga țară”, a declarat acesta pentru Monitorul de Sălaj.
În completare acestor instruiri, reprezentanții administrației publice locale au la dispoziție, online, prin intermediul platformei Centrul de informare E-TIC, creată prin proiect, o serie de instrumente de informare și ghiduri alcătuite de experții proiectului, menite să îi îndrume în legătură cu modalitățile prin care pot evita situații precum conflictul de interese și incompatibilitățile în exercitarea funcției publice sau cu mijloacele legale de combatere a faptelor de corupție în administrația publică.
În total, prin intermediul proiectului, ACoR și AMR vor furniza 121 de sesiuni de formare de acest tip, pentru 2.800 de reprezentanți ai unor comune și municipii din toate județele României, inclusiv din cele șase sectoare ale Capitalei.
Demarat în decembrie 2019, proiectul „Îmbunătățirea accesului și a calității serviciilor pentru cetățeni – o administrație publică transparentă și responsabilă” se adresează unui număr de 3.300 de reprezentanți ai administrației publice locale, printr-o serie de măsuri ce includ sesiuni de informare și de instruire, un serviciu de help-desk online, prin intermediul căruia sunt furnizate autorităților locale informații legislative și consultanță pe probleme de etică, transparență, conflict de interese și incompatibilitate, respectiv activități de schimb de experiență cu autorități locale din Norvegia și din Republica Moldova.