Copyright 2019 FRDS

Back
FRDS - Programul Dezvoltare Locala > Noutati  > Elevii și profesorii din județele Prahova și Neamț privesc educația dintr-o nouă perspectivă

Elevii și profesorii din județele Prahova și Neamț privesc educația dintr-o nouă perspectivă

„Încerc să fiu un profesor mai bun în fiecare zi, dar în primul rând încerc să fiu un mentor bun, o persoană deschisă la minte, cu mintea limpede, să înțeleg mai bine nevoile elevilor mei.” (profesor participant la atelierele de Artă Afirmativă)

Aproape 400.000 de copii din România nu merg la școală. Doar patru din cinci elevi termină clasa a VIII-a și doar șapte din zece finalizează liceul sau școala profesională. Asta ne spun datele statistice despre educație, în anul 2021. Și de aici a pornit proiectul “Zest4edu – O nouă perspectivă în educație”, în încercarea sa de a schimba ceva, propunând elevilor și profesorilor din 19 școli din județele Prahova și Neamț adoptarea unui model incluziv de studiu și de predare, care să îi motiveze pe copiii aflați în situații de risc să nu abandoneze școala.

Mai întâi, școlilor din proiect le-au fost puse la dispoziție teste de evaluare a nivelului de dezvoltare a tinerilor, iar cabinetele de consiliere școlară au primit o nouă înfățișare, prin dotarea cu mobilier adecvat. A urmat formarea directorilor de şcoală şi a profesorilor, care și-au însușit astfel noi cunoștințe și abilități în ceea ce privește prevenirea și combaterea fenomenului de bullying, respectiv evaluarea și dezvoltarea personală a copiilor. Jocul de rol, studiul de caz, dezbaterile, tehnica brainstorming, consilierea de grup și cea personală sunt acum metode de lucru intens utilizate în toate școlile incluse în proiect, în cadrul atelierelor de educație non-formală și de dezvoltare personală adresate elevilor cu risc de abandon școlar.

„M-am înscris la cursul “Evaluarea și dezvoltarea personală a elevilor” în speranța de a învăța ceva nou, practic. A fost una dintre cele mai bune decizii pe care le-am luat până acum. Acest curs mi-a dat mare încredere în mine. Cursul a fost dens și interactiv, așa încât am putut constata că am petrecut timp de calitate și am învățat o mulțime de lucruri utile. Din toate punctele de vedere, cursul a fost o inspirație: trainer foarte pasionat, colegi deosebiți, abordare practică, informații noi” (Elena-Crina Cursaru, profesor de psihopedagogie specială, Centrul Școlar de Educație Incluzivă, Filipeștii de Târg, județul Prahova)

Pasul următor a constat în realizarea unui portal de dezvoltare personală. Gândit ca un spațiu virtual de documentare, comunicare și colaborare în ceea ce privește consilierea școlară și dezvoltarea personală a elevilor, portalul oferă cadrelor didactice (și nu numai) o bibliotecă cu resurse în domeniul dezvoltării personale în mediul educațional, un calendar de evenimente, cu opțiuni de înscriere și plată, precum și posibilitatea solicitării de servicii de consiliere online, furnizate de către o echipă de psihoterapeuți și specialiști în dezvoltare personală. Concret, cu ocazia Zilei internaționale a nonviolenței în școli, marcată în fiecare an pe 30 ianuarie, portalul a găzduit o campanie anti-bullying, furnizând cadrelor didactice interesate resurse de lucru utile în încercarea de a identifica și combate fenomenul violenței în școală.

În același spirit, prin proiect a fost creat și un canal de Youtube, care pune la dispoziția celor interesați o serie de materiale video ce prezintă noțiuni din domeniul drepturilor omului și din cel al cetățeniei active, materiale care în școlile incluse în proiect sunt utilizate în cadrul atelierelor de educație non-formală.

Formarea oferită cadrelor didactice prin proiect a continuat, apoi, și în alte direcții. Parteneriatul cu Fundația Art for Change, organizație norvegiană specializată în folosirea metodelor de lucru de Artă Afirmativă, a permis organizarea a 15 ateliere online de învățare a acestor tehnici de către profesorii români care lucrează cu elevi aflați în situații de vulnerabilitate. Arta afirmativă ajută la găsirea direcțiilor în viață prin expresie artistică și poate da tonul conversațiilor deschise, în care toți participanții sunt auziți.  

„Au fost activități educative, creative și încântătoare. A fost o adevărată plăcere să descoperi lucruri noi, sentimente și idei noi. Conduce la o deschidere către nou, la întărirea stimei de sine, la creșterea dorinței și la capacitatea de a fi creativ. Am comunicat deschis, fără prejudecăți”, remarca, la sfârșitul unuia dintre ateliere, unul dintre profesorii participanți.

–––––––-

Finanțat de Fondul Român de Dezvoltare Socială prin Programul “Dezvoltare locală”, proiectul „Zest4Edu – O nouă perspectivă în educație” este derulat de Inspectoratul Școlar Județean Prahova, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Neamț, Asociația Go Ahead București și Fundația Art for Change din Norvegia. Proiectul se desfășoară în perioada noiembrie 2020 – mai 2023 și beneficiază de o finanțare în valoare de 1.120.896 de euro, oferită de Norvegia prin Granturile Norvegiene 2014-2021.

Informații actualizate despre proiectul ZEST4EDU sunt disponibile pe pagina web dedicată proiectului – https://zest4edu.ro/ și pe cea de social media – https://www.facebook.com/zest4edu.