Copyright 2019 FRDS

Back
FRDS - Programul Dezvoltare Locala > Noutati  > Arta de a fi părinte – temă de studiu pentru familiile copiilor sprijiniți prin proiectele finanțate de Programul Dezvoltare locală

Arta de a fi părinte – temă de studiu pentru familiile copiilor sprijiniți prin proiectele finanțate de Programul Dezvoltare locală

Pentru copii, părinții sunt modele cu ajutorul cărora își formează propriul sistem de valori. În primii ani de viață, educația copiilor implică mai cu seamă dragoste, răbdare, empatie, devotament și alte astfel de atribute, cărora uneori părinții nu le dau suficientă atenție sau pe care le ”întrebuințează” inadecvat. Un ajutor ”specializat” e binevenit în astfel de cazuri, iar proiectele finanțate prin Programul Dezvoltare locală îi acordă acestuia importanța cuvenită, oferindu-l, în diferite forme, ori de câte ori este nevoie.

Sprijin pentru mamele tinere din Pata-Rât

Pentru tinerele mame din comunitatea Pata Rât din Cluj-Napoca, o comunitate dezvoltată în jurul gropii de gunoi a orașului, Centrul Social Comunitar realizat de Asociația Zona Metropolitană Cluj prin proiectul “Intervenții integrate replicabile pentru locuire incluzivă și combaterea marginalizării în Zona Metropolitană Cluj” este locul în care își pot dezvolta ”abilitățile” necesare în exercitarea „meseriei” de părinte. Acolo, mamele participă la grupuri de sprijin pentru îngrijirea copiilor, dar primesc și un ajutor material important: trusouri conținând bunuri de strictă necesitate în îngrijirea bebelușilor (îmbrăcăminte, prosoape, lapte praf, scutece, produse de igienă, dar și o cădiță, un cărucior și un marsupiu).

La activitățile de suport pentru mame, acestea sunt învățate și îndrumate cum să se comporte cu copilul. Le sunt explicate noțiuni cu privire la perioada prenatală și post natală. La finalul acestor grupuri de suport, primesc o dovadă a participării și pot depune dosarul pentru a primi «cutia bebelușului»”, a explicat Cristian Iclodean-Lazăr, de la Direcția de Asistență Socială și Medicală Cluj-Napoca.

Poveștile apropie părinții de copii

În localitățile Curcani din județul Călărași și Românești din județul Dâmbovița, acolo unde Asociația Centrul pentru Educație și Drepturile Omului (ACEDO) desfășoară proiectul “Fii parte din comunitate! Servicii integrate adresate comunității locale de romi din Curcani și Românești”, o activitate în care poveștile joacă rolul principal reușește să apropie părinții de copii. Este vorba despre „Clubul Povestitorilor”, unde părinții participă la programe de lectură, ca modalitate de petrecere a timpului liber alături de copii.

“Cărțile de povești și discuțiile de cunoaștere și socializare contribuie la prezența în număr mare a părinților. În luna ianuarie au avut loc 12 intâlniri ale programului Clubul Povestitorilor, prilej cu care am citit și am discutat despre povești, vise, idealuri, iar biblioteca personală a fiecarui copil beneficiar a primit cele două cărți de povești – Țesătoare de vise și Vreau să fim prieteni”, precizează doamna Melania Coman, managerul proiectului.

În plus, mamele sunt încurajate să ia parte și la programul “Educatoare pentru o zi”, prin care sunt pregătite să susțină o sesiune tematică pentru intreaga grupa de grădiniță.

Părinți care merg la școală

Două inițiative de dezvoltare locală și-au propus să îmbogățească cunoștințele privind creșterea copilului ale părinților din mai multe comunități locale ale județelor Bacău, Giurgiu, Prahova și Vrancea.

În Prahova și Giurgiu, peste 250 de părinți și tutori ai unor copii din ciclul primar și gimnazial participă la sesiuni de educație parentală organizate în cadrul proiectului “Servicii integrate pentru grupuri vulnerabile – o punte pentru dezvoltarea comunităților locale”, derulat de Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului Giurgiu.

“Școala părinților” este un program de informare și consiliere pentru părinți și tutori ai copiilor care se confruntă cu dificultăți în a face față rolului de părinte, manifestă stres sau furie în relația și interacțiunea cu copilul, în educația acestuia, nu știu cum să abordeze comunicarea și disciplinarea copilului sau cum să relaționeze eficient cu acesta”, explică reprezentanții proiectului.

Iar în cadrul proiectului „ASIGUR – Bacău și Vrancea (Aria de Servicii Integrate Guvernate local cu Respect Bacău și Vrancea)”, derulat de Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău, sesiunile de educație parentală reprezintă o componentă a unui set de servicii integrate de asistență socială, pus la dispoziția unui număr de 1.250 de persoane din 50 de localități, prin intermediul a 11 centre comunitare nou-înființate.