A lucra cu copiii înseamnă a oferi înțelegere, comunicare și empatie
Proiectele susținute financiar de Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021, prin intermediul Programului Dezvoltare locală, sunt inițiative gândite și realizate de oameni pentru oameni. În această rubrică, ne-am propus să îi aducem în prim-plan pe câțiva dintre aceia pentru care proiectele finanțate de noi înseamnă, cu adevărat, o șansă.
Astăzi, echipa proiectului „VINO la ȘCOALĂ! Schimbă-ți destinul!”, derulat de Inspectoratul Școlar Județean Covasna, ne împărtășește experința unuia dintre oamenii implicați direct în activitățile adresate elevilor Școlii Gimnaziale ”Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului, județul Covasna.
–––––––––––––––
A fi dascăl înseamnă mai mult decât proiectarea, organizarea și susținerea unor activități, mai mult decât a intra în clasă, a preda lecţia şi a ieși, închizând uşa în urma ta. A fi dascăl presupune deschiderea sufletului spre elevi, recunoașterea emoțiilor din spatele istoriilor personale ale copiilor așezați în băncile clasei, precum fericirea, suferinţa, bucuria. Doar astfel se poate construi o punte între inimi, în timp, cu disponibilitate și încredere de ambele părţi.
Participând la activitățile remediale de tip non-formal ale proiectului „VINO la ȘCOALĂ! Schimbă-ți destinul!”, am avut șansa să descopăr universul fiecărui elev cu care am interacționat, reușind astfel să îi cunosc mai bine.În acest context, una dintre experienţe m-a marcat în mod deosebit, reprezentând o lecție pe care de data aceasta eu am fost cea care a învățat-o.
În timpul unor exerciții de ice-breacking, copiii au fost invitați să aleagă din multitudinea de cartonașe așezate pe masă, pe cel considerat reprezentativ pentru sine, cerându-li-se, apoi, motivarea alegerii.
Ionuț a ales imaginea unui monstruleţ care ţine în mâna stângă o lingură și în mâna dreaptă o furculiţă, în fața acestuia aflându-se o farfurie goală. Întrebat despre alegerea făcută, Ionuț a dat un răspuns şocant pentru unii, spunând că aceasta este chiar imaginea lui din momentul în care, după programul școlar, ajunge acasă și nu primeşte de mâncare. Așa am aflat despre realitatea pe care acest copil o trăiește, intr-o familie cu multe nevoi. Atentă apoi, am observat că de multe ori Ionuț nu își consuma toată mâncarea primită în cadrul proiectului, împărțind-o cu frații săi. Marcată de poveste, am făcut demersurile necesare pentru ca familia acestui copil să depună dosarul pentru a beneficia de bursă socială, părinții neavând cunoștință despre această oportunitate.
Sunt sigură că, dacă nu ar fi fost numărul mare de ore petrecute împreună în cadrul activităților proiectului, timp care i-a permis lui Ionuț să capete încredere în mine, această poveste ar fi rămas neștiută. Pentru că în această comunitate a fi sărac este considerată o rușine.
Astfel de experiențe mi-au dat încredere cu privire la impactul proiectului asupra elevilor aflați în situații dificile și în pericol a abandona școala. Dincolo de faptul că le oferim elevilor activități interesante și o masă caldă, care poate este singura din acea zi, le oferim suflet, înțelegere, comunicare și empatie. Ajutăm oameni!
Ioana Raluca Nițu, expert local grup țintă, Școala Gimnazială ”Mihail Sadoveanu” Întorsura Buzăului
……………………………………….
Proiectul „VINO la ȘCOALĂ! Schimbă-ți destinul!”, care beneficiază de o finanțare în valoare de 1.462.032 de euro, oferită de Granturile Norvegiene 2014-2021, se desfășoară în perioada noiembrie 2020 – noiembrie 2023 și este implementat de Inspectoratul Școlar Județean Covasna, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Harghita, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, Inspectoratul de Poliție Județean Covasna, Universitatea Transilvania din Brașov și Newschool din Norvegia. Proiectul asigură acces la un pachet de servicii de educație incluzivă pentru 700 de elevi din ciclurile primar și gimnazial, la risc de abandon școlar, din 12 școli din județele Covasna, Harghita și Vrancea.
Mai multe informații despre proiect puteți obține accesând pagina web a acestuia, https://vinolascoala.educv.ro/