Teodora-Maria Ciobanu, director al Școlii Gimnaziale „Învățător Dinu Nicolae” din comuna Dumbrava, județul Prahova, la INTERVIUL LUNII MAI: “Atelierele artistice și creative reduc agresivitatea în clasă și îmbunătățesc relația elev-școală”
În cadrul rubricii INTERVIUL LUNII ne-am propus să stăm de vorbă cu oameni implicați în proiectele pe care le finanțăm și care au lucruri interesante de povestit despre ce și-au propus să realizeze cu sprijinul Granturilor SEE și Norvegiene.
Interlocutorul nostru din luna mai este doamna Teodora-Maria Ciobanu, director al Școlii Gimnaziale „Învățător Dinu Nicolae” din comuna Dumbrava, județul Prahova, unitate de învățământ implicată în proiectul de educație incluzivă ”I.M.P.A.C.T. – Incluziune și Motivare prin Arte a Copiilor și Tinerilor”, derulat de Asociația de Arte și Spiritualitate Zan Art și sprijinit financiar de Programul Dezvoltare locală. Îi mulțumim doamnei director pentru amabilitatea de a ne răspunde la întrebări și îi urăm succes în implementarea activităților proiectului.
FRDS: Pentru început, vă rugăm să ne spuneți câteva lucruri despre dvs., despre școala în care lucrați și despre experiența dvs. de profesor în această școală, și apoi de director al acesteia.
Teodora-Maria Ciobanu: Lucrez la Școala Gimnazială „Învățător Dinu Nicolae” din 2003, de când am terminat facultatea. Ca orice tânăr absolvent am intrat în sistem cu dorința de a schimba lucrurile. Din fericire, n-am renunțat nici acum. După 5 ani la catedră, am avut oportunitatea de a deveni director, iar acest lucru mi-a permis și mai mult să mă implic în problemele școlii. Avem aproximativ 540 de preșcolari și elevi, din care 40% declarați de etnie romă. Datorită colectivului minunat alături de care lucrez am reușit să depășim toate obstacolele, să ne implicăm în proiecte variate, care răspund nevoilor elevilor, am stabilit o comunicare școală-familie bazată pe încredere și respect. Cred că cel mai greu pentru mine a fost să renunț să predau la toate clasele, fiind degrevată de ore. A fi profesor este o chemare, a fi director este o alegere. În cei 13 ani de directorat am acționat în vederea îmbunătățirii climatului școlar din instituția de învățământ pe care o coordonez, implicându-mă în toate problemele școlii, aducând proiecte, colaborând cu primăria, cu părinții și cu elevii în vederea identificării nevoilor acestora.
FRDS: Școala dvs. este implicată în proiectul ”I.M.P.A.C.T. – Incluziune și Motivare prin Arte a Copiilor și Tinerilor”, finanțat prin Programul Dezvoltare locală. Care sunt motivele pentru care v-ați alăturat acestui proiect?
Teodora-Maria Ciobanu: Când am aflat despre acest proiect, am știut că se potrivește perfect nevoilor elevilor noștri. M-au încântat atelierele propuse în proiect, pentru că se adresau laturilor artistică și creativă ale elevilor, lucru care nu prea se întâmpla la noi în școală (profesori de educație plastică si muzicală necalificați etc.). Știm foarte bine că nu toți copiii au înclinații matematice sau sunt buni în a vorbi limbi străine, unii având chemare către partea artistică. De aceea m-am bucurat că pot implementa acest proiect la noi în școală. Lipsa spațiului pentru organizarea atelierelor IMPACT a fost o problemă cu care m-am confruntat de la începutul proiectului. Fiind două locații în care se desfășoară workshop-urile, din care la una se învață în două schimburi în toate sălile de clasă, organizarea activitățile a întâmpinat greutăți apreciabile, dar nu imposibil de surmontat. Am apelat la autoritățile locale pentru a ne pune la dispoziție Căminul Cultural sau am folosit spațiul grădiniței în perioada după-amiezii.
FRDS: Ce fel de copii ați implicat în activitățile proiectului, cu ce fel de provocări se confruntă aceștia și cum îi sprijiniți efectiv?
Teodora-Maria Ciobanu: Selecția grupului țintă s-a făcut în funcție de vulnerabilități: copii și tineri de vârstă școlară, care prezintă risc de abandon școlar, care provin din familii cu statut socio-economic scăzut, de etnie romă, care au unul sau ambii părinți aflați la muncă în străinătate sau care provin din familii dezorganizate sau monoparentale. Am monitorizat frecvența acestora atât la atelierele IMPACT, cât și la cursuri. Am păstrat legătura cu părinții acestora prin intermediul mediatorului școlar și am avut discuții cu ei după fiecare atelier, pentru a afla ce le-a plăcut, de ce le-a plăcut și ce altceva ar mai dori să facă.
FRDS: Cum decurge relația cu părinții acestor copii? Ce ați făcut concret prin proiect pentru a consolida această relație și cu ce rezultate?
Teodora-Maria Ciobanu: Părinții sunt foarte încântați că există activități în școală, în afara orelor de curs. Una dintre problemele cu care se confruntă elevii implicați în proiect este lipsa timpului petrecut cu părinții, aceștia, în multe cazuri lipsind de acasă pentru a lucra în țară sau în străinătate. Prin aceste ateliere, elevii își ocupă timpul în mod plăcut și util, își descoperă partea artistică, iar la sfârșitul zilei au o părere mult mai bună despre ei și nu se mai simt neglijați. Concret, am încercat să implicăm părinții în unele ateliere și chiar am reușit, aceștia schimbându-și percepția despre școală și profesori.
FRDS: Din experiența dvs. de cadru didactic și de director de școală, ce măsuri funcționează și ce abordări nu aduc rezultatele așteptate în ceea ce privește reducerea abandonului școlar în rândul elevilor aflați în situații de risc? Cum ați aplicat aceste lecții învățate în implementarea proiectului finanțat prin Programul Dezvoltare locală?
Teodora-Maria Ciobanu: Încă încerc să aduc o schimbare în stilul de predare-învățare-evaluare de la clasă. Întotdeauna am folosit la ore transdisciplinaritatea, pentru că am observat entuziasmul elevilor atunci când îmbini disciplina predată cu muzica, jocul, desenul. Mi-am încurajat colegii să folosească metode moderne și interactive. Nu este ușor să-ți schimbi modul de predare tradițional, dar nici imposibil. Și am observat că acei elevi care absentau foarte mult au început să frecventeze cursurile. Societatea este în continuă schimbare iar noi, profesorii, trebuie să ținem pasul, să înțelegem nevoile elevilor noștri și interesele lor. Dacă profesorul este rece și distant la oră, nu motivează elevul și nu creează o atmosferă de încredere. În aceste condiții, este firesc să ne așteptăm la un ridicat nivel de absenteism. Copilul trebuie să vină de plăcere la școală.
FRDS: Care ar fi principalele reușite ale proiectului, de până acum? Puteți să ne dați un exemplu concret, care să ilustreze modul în care proiectul a schimbat în bine situația școlară a unuia dintre elevii școlii dvs.?
Teodora-Maria Ciobanu: Un exemplu concret ar putea fi experiența unui elev din clasa a VII-a, care anul trecut (anul școlar 2021-2022) a acumulat foarte multe absențe, în timp ce în perioadele în care era prezent la școală intra în conflicte cu colegii lui. Am aflat că el muncea pentru a-și putea câștiga existența, părinții neimplicându-se deloc în educația lui. A început să participe la atelierele IMPACT și am observat entuziasmul lui după prima activitate. Treptat a început să frecventeze și orele de curs. Conflictele au dispărut aproape total. Atunci am realizat cât de importante sunt aceste activități, înțelegând că rolul acestora este și acela de a dezvolta relații armonioase între elevi.