Tabără sportivă în Munții Parâng pentru 96 de copii la risc de abandon școlar
Elevi de gimnaziu din patru școli din județele Brașov, Constanța, Gorj și Vâlcea participă, la finalul lunii iulie, la o tabără sportivă în Munții Parâng, organizată de Universitatea de Educație Fizică și Sport din București (UNEFS), în cadrul proiectului „Integrarea socială și educațională durabilă prin activități sportive”.
Pe parcursul celor 7 zile petrecute la baza didactică “Prof. Virgil Teodorescu” a UNEFS, copiii au parte de drumeții montane, activități sportive în aer liber și de activități recreative și distractive. Jocurile, concursurile și exercițiile de echipă pregătite de instructori au fost întâmpinate de aceștia cu entuziasm și bună-dispoziție.
Printre altele, copiii au învățat să se orienteze cu busola pe munte, să se deplaseze pe trasee montane marcate și nemarcate, să instaleze și să strângă un cort, să își construiască singuri un adăpost de vreme rea, cunoștințe extrem de valoroase atunci când te afli pe munte.
„Este prima dată când merg într-o tabără. Am învățat multe lucruri folositoare. Atmosfera a fost foarte plăcută. Mi-am făcut o mulțime de prieteni, cu care îmi doresc să țin legătura.” (Cristina, elevă la Școala Gimnazială Recea, județul Brașov)
Sub supravegherea a 8 profesori și îndrumarea a 6 experți educaționali (consilieri școlari, psihologi și profesori de sport), copiii și-au dezvoltat, în același timp, abilitățile de viață independentă, învățând să fie responsabili și să se descurce singuri în diverse contexte de viață, devenind astfel mult mai încrezători în forțele proprii.
„Pentru majoritatea copiilor această tabără a fost o noutate. Copiii ajung în tabără și locuiesc temporar aici, sunt pe cont propriu, fără părinți, fără rude. În cabană copiii sunt responsabilizați să își facă patul, să facă și să păstreze ordine, să se trezească singuri, să se servească singuri la cantină și să își debaraseze masa singuri. În același timp, încercăm în permanență să îi învățăm să lucreze în echipă, prin exerciții și activități care le dezvoltă voința și rezistența”, explică domnul Valentin Caracas, unul dintre experții educaționali implicați în activitățile cu copiii.
Printre experiențele care cu siguranță nu o vor fi uitate curând de copii se numără și urcarea pe Vârful Parângul Mic, unul dintre cele mai înalte vârfuri din Munții Parâng, situat la o altitudine de 2.074 de metri.
“Nu credeam că pot ajunge atât de sus. Mulți dintre noi am fi renunțat, dacă instructorii nu ne-ar fi încurajat în permanență. A fost incredibil, doresc să mai merg în astfel de tabere.” (Andrei, elev al Școlii Gimnaziale “Grigore Moisil” din Năvodari)
În total, 850 de copii vor participa în această vară la activități sportive planificate prin proiect, în cadrul a zece tabere organizate de UNEFS, atât la munte (în Munții Parâng), cât și la mare (în Eforie Nord). Dintre aceștia, 18 sunt copii cu cerințe educaționale speciale. Aceștia vor fi însoțiți de 17 părinți, programul de activități din tabără urmând a fi adaptat nevoilor lor specifice.
Cei mai mulți dintre participanții la taberele organizate prin proiect sunt copii aflați în situații de risc de abandon școlar. Pentru ei, alături de activitățile sportive extracurriculare pe care le derulează la școală, de masă caldă asigurată zilnic pe parcursul anului școlar, taberele sportive reprezintă modalități concrete prin care proiectul inițiat de UNEFS își propune să le îmbunătățească performanțele școlare și prezența la orele de curs.
–––––––
Proiectul „Integrarea socială și educațională durabilă prin activități sportive” se desfășoară în perioada mai 2019 – mai 2023 și este implementat de Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport din București (UNEFS), în parteneriat cu Școala Norvegiană de Științe ale Sportului (NSSS). Proiectul își propune să crească numărul de elevi care acced în învățământul secundar superior (clasele IX-XII), prin promovarea unui tip de educație incluzivă bazat pe activități sportive. Valoarea grantului alocat proiectului este de 4.373.581 de euro, acesta fiind oferit de Norvegia, prin intermediul Granturilor Norvegiene 2014-2021.