OAMENI PENTRU OAMENI: “Important este să fim un sprijin pentru cei de lângă noi, să fim aseritivi, toleranți și atenți la nevoile lor”
Proiectele susținute financiar de Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021, prin intermediul Programului Dezvoltare locală, sunt inițiative gândite și realizate de oameni pentru oameni. În această rubrică, ne-am propus să îi aducem în prim-plan pe câțiva dintre aceia pentru care proiectele finanțate de noi înseamnă, cu adevărat, o șansă.
În județul Brașov, UNICEF România derulează, cu sprijinul Granturilor Norvegiene 2014-2021, proiectul “Asigurarea incluziunii sociale – ruperea cercului vicios al excluziunii în cazul copiilor celor mai vulnerabili din România”. Acesta își propune să contribuie la îmbunătăţirea accesului copiilor aflați în situații de risc la servicii comunitare integrate de calitate, în domeniile educației, sănătății și protecției sociale. Vă împărtășim astăzi o poveste despre puterea empatiei și a solidarității și despre cum, ghidați de principiile educației incluzive, dascălii pot ajuta copiii să devină un pic mai conștienți de nevoile celor mai vulnerabili oameni din jurul lor.
––––––––––––
Oana este profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Nr. 13 din Brașov, unitate de învățământ implicată în proiectul UNICEF. Prin intermediul activităților derulate, profesorii din școala în care lucrează Oana reușesc să lucreze în echipă și să creeze contexte de învățare valoroase pentru copii.
Grație colaborării excelente cu profesorul itinerant al școlii, Valentina Mircan, alături de care organizează activități în cadrul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă Brașov, în luna decembrie 2022 Oana a decis ca, împreună cu cei 33 de elevi din clasa la care este învățătoare, să aducă o bucurie copiilor cu cerințe educative speciale din centru, cântându-le câteva colinde, atât lor, cât și profesorilor acestora.
„În cei 13 ani de când lucrez cu copiii, mi s-a conturat ideea că menirea mea este să transmit un exemplu elevilor, prin tot ceea ce însemn eu ca dascăl. Acest gând mă face să fiu conștientă mereu de responsabilitatea imensă pe care o am, aceea de a forma persoane pentru o societate într-o continuă schimbare. Așa că, pentru a reuși, am devenit, înainte de profesor, prietenul de nădejde al elevilor, oferindu-le oportunitatea de a se dezvolta, de a deveni capabili în a-și identifica emoțiile, în a le gestiona, în a-și pune întrebări și a exprima ce gândesc, fără teama că ar putea fi judecați, urmărind să-și argumenteze propria opinie, să știe să ofere și să primească feedback constructiv și, bineînțeles, să fie relaxați și cu încredere în ei înșiși.
Cu fiecare serie de elevi, am desfășurat activități care să-i ajute ca prin experiențele trăite să devină mai empatici, mai inteligenți emoțional. Discutasem de-a lungul anilor despre cât de important este să fim un sprijin pentru cei de lângă noi, să fim aseritivi, toleranți și atenți la nevoile lor și clar un astfel de eveniment trebuia să aibă o mare încărcătură emoțională. Și așa a fost. Elevii au fost foarte impresionați. Reîntorși la școală, am discutat despre cum s-au simțit, cum au perceput activitatea. Fiecare dintre ei a scris câte un text în care a descris cele trăite alături de copiii speciali, așa cum i-au numit ei.
<<Azi, deși nu mă așteptam, am avut o zi specială și emoționantă. Am avut ocazia să colind niște copii speciali. Am înțeles cât de greu este să înțelegi ce simte și ce dorește un astfel de copil. Uneori nu știu să-și exprime gândurile sau dorințele astfel ca noi să înțelegem. Alteori poate fi enervant cum se exprimă acești copii, dar trebuie să înțelegem că ei nu pot fi altfel. Asta nu înseamnă că ei sunt mai prejos decât noi, ci că noi trebuie să fim răbdători și înțelegători>>
<<Astăzi, împreună cu colegii mei, am mers la Centrul Școlar de Educație Incluzivă și am colindat copiii cu dizabilități. Acolo erau copii care mergeau cu însoțitor, pentru că ei aveau probleme cum ar fi: băteau din palme, unii aveau sindromul Down, o fetiță plângea, alții s-au bucurat, câțiva țipau și un copil își băga mâinile în gură. Am simțit emoții, pentru că toți copiii se uitau uimiți la noi. Ei sunt oameni la fel, deci trebuie tratați la fel ca noi.>>
Profesorii de la centru, la rândul lor, ne-au transmis aceste gânduri, la final: „Vă mulțumim pentru această oază de liniște și pace, pe care ați creat-o pentru sufletele noastre!”
A fost o lecție de viață pe care cu siguranță o vom repeta.
Astfel de activități, în cadrul cărora copiii sunt expuși unor situații de învățare variate, au loc frecvent în Școala Gimnazială Nr. 13, fiind extrem de importante pentru cadrele didactice dornice să ofere elevilor experiențe de învățare care să fie de un real folos.
În următoarea perioadă, în cadrul proiectului profesorii vor fi susținuți cu resursele necesare pentru a desfășura activități extrascolare care să contribuie la dezvoltarea competențelor socio-emoționale și incluzive ale copiilor, oferind astfel posibiltatea de a pune în aplicare idei care să le ofere copiilor experiențe inedite de învățare.
Un material realizat de Oana Rebeca Oana, profesor pentru învățământ primar la Școala Gimnazială Nr. 13 din Brașov.
…………………………………………………………………………….
Proiectul „România pentru fiecare copil. Asigurarea incluziunii sociale – ruperea cercului vicios al excluziunii în cazul copiilor celor mai vulnerabili din România” beneficiază de o finanțare de 4,2 milioane de euro, din Granturile Norvegiene 2014-2021. Proiectul este implementat de UNICEF România, în parteneriat cu Consiliul Județean Bacău, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău, Direcția de Sănătate Publică Bacău, Primăria Moinești, Primăria Bacău, Primăria Colonești, Primăria Corbasca, Direcția de Asistență Socială Bacău și Direcția de Asistență Socială Moinești, respectiv cu Primăria Brașov și Direcția de Asistență Socială Brașov. Derulat în perioada iunie 2021 – decembrie 2023, proiectul urmărește să contribuie la incluziunea socială a cel puțin 3.400 de copii și 3.000 de părinți sau tutori, din cele două județe, prin furnizarea de servicii comunitare și de servicii specializate integrate de calitate, precum și prin aplicarea unor norme sociale protective.