Copyright 2019 FRDS

Back
FRDS - Programul Dezvoltare Locala > Noutati  > Performanțe școlare mai bune ale elevilor vulnerabili din județele Vaslui și Galați

Performanțe școlare mai bune ale elevilor vulnerabili din județele Vaslui și Galați

Îmbunătățirea rezultatelor școlare ale copiilor aflați în situații de risc de abandon școlar, majoritatea din mediul rural, a fost principala motivație care a stat în spatele proiectului “O școală pentru toți și pentru fiecare!”, derulat de Inspectoratul Județean Vaslui în șase școli gimnaziale din județele Vaslui și Galați.

Orele de pregătire suplimentară la limba română şi la matematică, organizate săptămânal pe parcursul anului școlar, au făcut ca toți cei 105 elevi de clasa a VIII-a ai școlilor gimnaziale “Manolache Costache Epureanu” din Bârlad și “Ion Murgeanu” din comuna Zorleni (județul Vaslui), ai Școlii nr. 16 din Galați și ai Școlii nr. 1 Ungureni din comuna Munteni (județul Galaţi) să reușească să-și continue studiile mai departe, în învățământul liceal. Programul educațional,  însoțit zilnic de o masă caldă, s-a reflectat pozitiv și în notele obţinute de elevi la Evaluarea Națională. Astfel, 5 dintre cei 50 de elevi ai Școlii “Ion Murgeanu” din Zorleni care au susținut examenele în 2022 le-au promovat cu medii de peste 8.

Creșterea performanțelor școlare ale elevilor a fost posibilă și datorită implicării profesorilor și părinților, care au fost incluși în programe de formare, respectiv în activități de educare și informare privitoare la importanța educației.

“Din punctul meu de vedere, acest proiect mi-a oferit mai multe oportunităţi: aceea  de a lucra mai pe îndelete cu elevii, de a le descoperi expectanţele, de a mă apropia mai mult de ei, de a-i cunoaşte mai bine, dar şi, spre bucuria mea, de a le oferi o şansă în plus. Spun aceste lucruri cu încântare, deoarece am constatat că aceşti elevi au devenit mai deschişi, mai receptivi, mai relaxaţi, mai siguri pe propriile puteri şi  mai feriţi de riscul de a abandona şcoala. Orele la care au participat în cadrul programului remedial le vor fi de folos mai ales în rezolvarea subiectelor de la simularea examenului de evaluare naţională, care se apropie simţitor de repede. Sunt convinsă că proiectul a venit şi în sprijinul părinţilor, care au înţeles mai bine rolul familiei şi nevoia de implicare mai activă în viaţa şcolii şi în educaţia propriilor copii” este de părere unul dintre profesorii de limba şi literatura română implicați în proiect.

Complementar, printr-un program de excelență, proiectul s-a adresat și elevilor cu rezultate remarcabile la învățătură. Dintre aceștia, 29 au obținut premii și mențiuni la etapele județene și naționale ale unor olimpiade și concursuri școlare.

Oferirea de suport educațional personalizat în funcție de nevoile fiecărui elev a condus, de asemenea, la îmbunătăţirea frecvenţei elevilor la ore. De exemplu, la Școala “Manolache Costache Epureanu”din Bârlad, în anul şcolar 2021-2022 numărul absențelor nemotivate în rândul elevilor din grupul țintă a scăzut de la 60 la 10.

Impactul pozitiv al activităților desfășurate în cadrul proiectului este recunoscut chiar de elevi:

“Pentru mine, acest proiect este ca o fereastră: fereastra spre reuşită şi spre mai bine. Nu mai vorbesc de hrana pe care am primit-o, care este diversificată şi care a sosit când aveam mare nevoie de ea.”

“Când m-am înscris în acest proiect nu știam exact la ce mă va ajuta, însă încet, încet, lucrurile au început să se clarifice. Cred că programul remedial de care am beneficiat este binevenit oricărui elev care nu are posibilități materiale și financiare pentru meditații suplimentare, eventual plătite, pentru că nu mi-aș fi permis, având o situație grea în familie.”

“Am fost norocos fiind selectat în acest proiect, pentru că mi-am îmbunătăţit situaţia la învăţătură și frecvenţa, dar şi aspecte în ceea ce priveşte comportamentul. De asemenea, consilierea mă ajută la cunoaşterea de sine şi la o mai bună alegere a unui profil pentru liceu. Propun ca proiectul să fie continuat şi cu alte serii de colegi.”

În total, în cei doi ani de implementare, proiectul a inclus în activitățile sale 636 de copii aflați în risc de părăsire timpurie a școlii și cu cerințe educaționale speciale, din care 136 de etnie romă.

Proiectul “O școală pentru toți și pentru fiecare!” se desfășoară în perioada octombrie 2020 – iunie 2023 și este implementat de Inspectoratul Școlar Județean Vaslui, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Galați. Proiectul asigură acces la servicii educaționale de calitate pentru copii la risc de părăsire timpurie a școlii sau cu cerințe educaționale speciale din județele Vaslui și Galați. Valoarea grantului alocat proiectului este de 765.942 de euro, fiind oferit de Norvegia, prin Granturile Norvegiene 2014-2021.

Mai multe informații despre proiect puteți afla accesând pagina web dedicată acestuia.