Copyright 2019 FRDS

Back
FRDS - Programul Dezvoltare Locala > Noutati  > Ancuța Stănuș, despre cum este să fii educator și artist, la INTERVIUL LUNII DECEMBRIE: “Pentru mine, copiii sunt o sursă nelipsită de inspirație, ei mă motivează și îmi oferă acea energie de care am nevoie în fiecare zi”

Ancuța Stănuș, despre cum este să fii educator și artist, la INTERVIUL LUNII DECEMBRIE: “Pentru mine, copiii sunt o sursă nelipsită de inspirație, ei mă motivează și îmi oferă acea energie de care am nevoie în fiecare zi”

În cadrul rubricii INTERVIUL LUNII ne-am propus să stăm de vorbă cu oameni implicați în proiectele pe care le finanțăm și care au lucruri interesante de povestit despre ce și-au propus să realizeze cu sprijinul Granturilor SEE și Norvegiene. Interlocutorul nostru din luna decembrie este doamna Ancuța Stănuș, educator-învățător în cadrul proiectului “Un mesaj pentru viitor” derulat de Comuna Săsciori, județul Alba, căreia îi mulțumim pentru amabilitatea de a ne răspunde la întrebări urându-i succes în carieră.

FRDS: Pentru cei care nu vă cunosc, vă rugăm să ne spuneți câteva cuvinte despre dumneavoastră atât în ceea ce privește activitatea didactică, cât și cea artistică. Care au fost motivele care v-au determinat să intrați în echipa proiectului ”Un mesaj către viitor” derulat de autoritățile locale din Săsciori, finanțat prin Programul Dezvoltare locală?

ANCUȚA STĂNUȘ: Numele meu este Ancuța Stănuș, sunt absolventă a Liceului de Arte „Regina Maria” din Alba Iulia și a  Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca, secția Pedagogie muzicală. Ca să vă spun așa câteva cuvinte despre mine trebuie în primul rând să menționez că dorința mea de când eram doar un copil a fost să devin, ceea ce numeam eu în acea vreme, o cântăreață-profesoară. Așadar astăzi pot să spun că sunt exact ceea ce mi-am dorit să fiu. În plan artistic, îmi construiesc o carieră în domeniul muzical, mai exact aceea de interpret de muzică populară, participând la diverse spectacole și evenimente alături de formația mea, rezervându-mi timpul necesar compunerii cântecelor pe care le interpretez. În ceea ce privește activitatea didactică lucrez ca și educator-învățător în cadrul proiectului „Un mesaj pentru viitor” în Loman, satul meu natal, lucru care mă împlinește și mai mult atât ca om cât și ca artist, deoarece copiii pentru mine sunt o sursă nelipsită de inspirație. Ei mă motivează și îmi oferă acea energie de care am nevoie în fiecare zi.

Unul dintre cele mai importante motive care m-au determinat să intru în echipa acestui proiect a fost dorința de a contribui la dezvoltarea educativă a copiilor din comunitatea noastră, deoarece, nu cu mult timp în urmă, am stat și eu în aceleași bănci ale aceleeași școli din același sat. Am vazut că atâta timp cât există voință și oameni dedicați profesiei lor, se pot obține rezultate deosebite chiar și în scolile din mediul rural. Totodată apreciez proiectul ca pe o oportunitate unică de a construi un viitor mai bun pentru generațiile următoare,viitor în care fiecare membru areacces la resurse inovatoare, își poatelărgi orizonturile și descoperi pasiunile dezvoltându-și latura creativă. Sunt mândră că fac parte dintr-o inițiativă care pune accent pe dezvoltarea durabilă și pe îmbunătățirea calității vieții locuitorilor din Loman.

FRDS: Cum s-a născut ideea înființării Ansamblului ”Mugurii Lomanului”? Care a fost reacția copiilor?

ANCUȚA STĂNUȘ: Ideea înființării Ansamblului „Mugurii Lomanului” a pornit din dorința de arăta oamenilor și această latură a noastră, și anume latura artistică, muzicală. Datorită experienței mele în domeniul artistic, lucrând zi de zi cu acești copii în diferite activități didactice, nu am putut să nu observ talentul și creativitatea de care dau dovadă. Așadar ne-am propus împreună să participăm pentru prima oară la un festival local de muzică populară și obiceiuri tradiționale, cu un moment artistic în care am interpretat  câteva cântece pe care le-am compus îimpreună și o mica scenetă create tot de noi. Astfel a luat naștere acest ansamblu.

FRDS: Cum colaborați cu copiii? Implicarea în activitatea artistică se reflectă pozitiv în rezultatele școlare? Sunt aspecte care s-au îmbunătățit în atitudinea și comportamentul copiilor, în viața lor?

ANCUȚA STĂNUȘ: Activitatea artistică poate avea un impact semnificativ în sens pozitiv asupra rezultatelor școlare ale elevilor. Noi,  în cadrul acestui proiect, am încercat să dezvoltăm copiilor, cât mai mult, latura creativă nu doar prin muzică ci și prin pictură, desen, compunere de poezii și dansuri. Rezultatele obținute au arătat  reale îmbunătățiri. Spre exemplu, concentrarea și atenția pe perioade mai lungi de timp li s-a dezvoltat considerabil . Totodată am observat că multor copii li s-au dezvoltat abilitățile de comunicare ceea ce a condus la creșterea încrederii în sine. Crearea lucrărilor de artă precum un desen, o pictură, compunerea unei poezii, a unui cântec, a dezvoltat abilități esențiale nu doar în accesarea facilă a unor materii precum limba si literatura română, ci și în interacțiunile de zi cu zi în cadrul dar și în afara școlii.

FRDS: Ce relație ați dezvoltat cu părinții copiilor? Ați observat îmbunătățiri în ceea ce privește percepția/ atitudinea părinților asupra modalităților de educare a copiilor?

Din punctul meu de vedere, participarea copiilor la activitățile pe care le desfășurăm în cadrul  proiectului, au avut și au în continuare un efect pozitiv asupra părinților. Am fost foarte plăcut surprinsă de fiecare dată când am organizat o activitate mai complexă care necesita un efort mai mare sau chiar o deplasare, să văd câți părinți au fost dispuși să ne susțină și să ne ofere ajutor, aspect care a creat o relație bună bazată pe comunicare și sinceritate între noi. Țin să precizez că în ciuda faptului că  înscrierea copiilor la aceste activități nu este obligatorie părinții putând alege să o facă sau nu , numărul elevilor înscriși este în continuă creștere, prezența lor este constantă, ceea ce denotă faptul mulțumirea părinților față de de munca noastră și a copiilor.

FRDS: Ați apărut pe Youtube, începeți să fiți cunoscuți și dincolo de planul local. Cum este privită în comunitate activitatea artistică a copiilor cuprinși în Ansamblul ”Mugurii Lomanului”?

ANCUȚA STĂNUȘ: Prima noastră apariție pe Youtube a fost și este în continuare o realizare foarte mare pentru noi, o realizare cu care ne mândrim atât eu cu copiii cât și părinții. Ne putem întreba:”Care părinte nu ar fi mândru să își vadă copilul îmbrăcat în costum popular reprezintându-și țara, cântând împreună cu colegii melodia compusă chiar de ei și dedicată tuturor românilor?  Cântecul a emoționat părinții și a avuut impact pozitiv asupra întregii noastre comunități dar nu numai. Mulți români au fost încântați de melodia noastră și mai ales de faptul că ne reprezentăm cu mândrie țara.

FRDS: Cum a luat naștere cântecul ”Măi române, măi române” creat în cinstea celor 105 ani de la Marea Unire de la Alba Iulia, pe care l-ați lansat pe canalul Youtube în preajma zilei naționale?

ANCUȚA STĂNUȘ: Cântecul „Măi romane, măi romane” pot spune că este cea mai frumoasă și mai reușită compoziție a noastră de până acum, deoarece, după cum am spus mai sus, noi am mai compus împreună câteva cântece. Așadar, din dorința de a celebra ziua națională a României, ne-am propus din timp să facem ceva deosebit. Apoi ce puteam face mai frumos decat să compunem împreună un cântec pe care apoi să-l cântăm tuturor românilor. Zis și făcut. Pe parcursul câtorva întâlniri am discutat, am citit, am povestit, ne-am pus ideile cap la cap până când am început să scriem versuri. Și uite așa fiecare copilaș a spus câte ceva, câte un vers, câte un cuvânt, câte o melodioară fredonată în joacă iar acestea toate, au dat naștere cântecului nostru pe care l-am înregistrat audio și apoi l-am filmat în Alba Iulia chiar în piața în care s-a înfăptuit Marea Unire.

FRDS: Care este cea mai mare satisfacție simțită pe parcursul implicării dumneavoastră în activitățile destinate copiilor beneficiari ai proiectului?

ANCUȚA STĂNUȘ: Cea mai mare satisfacție pentru mine este să îi văd pe acești copii fericiți, împliniți. Și, poate cel mai important, să îi văd cum zi de zi învață să fie mai buni unii cu alții. Modul în care evoluează, progresele din plan școlar-educativ, cât și din cel al dezvoltării personale, reprezintă este cea mai mare răsplată pe care o poate primi un profesor.

FRDS: Ce planuri de viitor aveți, veți continua să activați în cadrul proiectului pe perioada asigurării sustenabilității îmbinând cariera didactică cu cea artistică?

ANCUȚA STĂNUȘ: În ceea ce privește viitorul meu, cu siguranță voi continua să lucrez pe toată durata acestui proiect și nu numai. Îmi doresc ca activitatea mea didactică să continue deoarece după cum am spus si la începutul interviului, acest lucru mă împlinește și mă definește ca om dar și ca și artist. Din aceste considerente, îmi doresc să duc generația de copii cu care lucrez acum cât mai departe și cu rezultate cât mai bune. Dacă am reusit până acum să îmbin cariera didactică cu cea artistică nu văd de ce nu aș putea face aceasta și în viitorul îndepărtat.