Granturile Norvegiene creează punți între elevii din România și Norvegia în scopul prevenirii abandonului școlar
Două școli din Norvegia și România vor conecta profesorii și elevii pentru a încuraja activități educaționale și schimburi culturale informale. Astfel, în perioada următoare, Kampen Skole și Școala Gimnazială din comuna Castranova (județul Dolj), respectiv Nøklevann Skole și Școala Gura Văii, din comuna Bujoreni (județul Vâlcea) vor organiza întâlniri online și vor iniția o corespondență între copii.
Meritul “conectării” profesorilor români cu cei norvegieni aparține proiectului „NOROC in Educație” – Inițiativa NOrvegiano – ROmână pentru Calitate în Educație”, un demers al Fundației Terre des Hommes România sprijinit financiar de Granturile Norvegiene în cadrul Programului Dezvoltare locală ce are în vedere promovarea educației inclusive în cadrul a 22 de unități de învățământ din județele Bacău, Dolj, Gorj, Olt, Vâlcea.
În primă fază, dascălii români s-au familiarizat cu abordarea norvegiană cu privire la educație. În acest sens, în martie 2023, Institutul FAFO pentru Studii Internaționale Aplicate din Norvegia, partener de proiect, a facilitat o vizită de studiu în Norvegia pentru a împărtăși cunoștințe și bune practici între profesorii români și norvegieni. Scopul călătoriei pentru cei 20 de profesori români a fost să învețe cum să îmbunătățească procesul educațional, chiar și cu resurse financiare limitate.
Doamna Lăcrămioara Cule, directorul Școlii Scărișoara din Olt, a împărtășit cee ace a impresionat-o în cele 5 zile în Norvegia în care a vizitat mai multe unități școlare din Oslo. Ei le simt lipsa copiilor: „Simțim absența voastră!” Așa le spun profesorii norvegieni copiilor care au lipsit de la ore. Nu e ca la directorul nostru care spune: ‘vezi că dacă ai mai mult de zece absențe, nota ta de comportament va fi redusă.’ Nu! Ei sună să le spună copiilor că noi, la școală, ne gândim la ei, le simțim lipsa Așa construiesc ei relații de încredere„, povestește profesorul.
În luna decembrie 2023, a fost rândul a 5 profesori din cadrul a două școli din Oslo, respectiv Kampen Skole și Nøklevann Skole, să ajungă în țara noastră. Timp de 5 zile, aceștia au vizitat școlile din Gura Văii (Vâlcea) și Castranova (Dolj). Demersul a fost finanțat în cadrul Apelului 2, prin intermediul Fondului de Relații Bilaterale aferent Programului Dezvoltare locală.
Cadrele didactice au discutat despre cele mai bune practici implementate în cadrul proiectului „NOROC in Educație” – Inițiativa NOrvegiano – ROmână pentru Calitate în Educație” pentru reducerea ratei de abandon școlar și asigurarea integrării de succes a copiilor cu nevoi educaționale speciale (CES). De asemenea, profesorii au schimbat perspective privind programele extrașcolare din țările lor respective. Ca rezultat, școlile Kampen Skole și Castranova, precum și Nøklevann Skole și Gura Văii, vor organiza întâlniri online și vor iniția corespondența între copii. Astfel, se va facilita conexiunea dintre profesori și elevi pentru a încuraja diferite activități educaționale și schimburi culturale informale.
Profesorii norvegieni au fost impresionați de devotamentul cadrelor didactice române și al copiilor, care au prezentat materiale realizate de ei cu această ocazie. Deoarece cred că toți pot învăța unii de la alții, profesorii au propus continuarea cooperării. Astfel, aceștia vor organiza o activitate în care, sub pretextul pregătirii pentru Paște, profesorii și copiii vor avea întâlniri online pentru a citi povești și discuta despre tradițiile fiecărei țări. Elevii vor pregăti desene și colaje, schimbându-și mesaje pe acest subiect.
“Se va iniția un schimb cultural și se va stimula curiozitatea copiilor privind o altă țară, se va încuraja respectarea diferențelor și diversității și se vor arăta și alt tip de beneficii ale școlarizării: socializarea, o perspectivă mai largă și pozitivă asupra educației. Și părinții vor fi implicați, asistând sau ajutând în pregătiri. Acest schimb va contribui la dezvoltarea tinerilor, ajutând și în educația propriu-zisă, dezvoltând abilități de învățare și socializare. Această inițiativă este urmarea firească a vizitei care a avut loc în Norvegia, în luna martie 2023 în același scop, acela de a facilita schimbul de bune practici între profesori români și norvegieni. Propunerea Fundației Terre des hommes de a scădea importanța „norocului” și a crește șansele la educație pentru cât mai mulți copii a fost în ultimii doi ani acest proiect în care au fost implicați elevi, profesori, mediatori, părinți și mentori din 5 județe”, au precizat inițiatorii proiectului.
Finanțat de Fondul Român de Dezvoltare Socială prin Programul Dezvoltare locală, proiectul “Inițiativa NOROC în Educație (Inițiativa NOrvegiano-ROmână pentru Calitate în Educație)” a fost derulat de Fundația Terre des Hommes România, în parteneriat cu Asociația de sprijin a copiilor handicapați fizic-România – filiala Vâlcea și Institutul pentru Studii Internaționale Aplicate FAFO din Norvegia. Proiectul s-a desfășurat în perioada decembrie 2021 – decembrie 2023 și a beneficiat de o finanțare de 998.984 de euro, oferită de Norvegia, prin Granturile Norvegiene 2014-2021.
Află aici mai multe informații despre proiectul NOROC în educație