Cadre didactice din Călărași și Suceava, formatori în educație incluzivă, la Oslo: „Prin educația incluzivă, deschidem calea către o societate mai democratică și tolerantă”
În perioada 15-20 septembrie 2024, 12 specialiști educaționali români din județele Călărași și Suceava au participat la un program de Formare de Formatori (ToT) organizat la Oslo, Norvegia. Evenimentul a fost organizat de Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS) în parteneriat cu Centrul European Wergeland (EWC) și a avut ca scop formarea unor traineri specializați în educația incluzivă și competențele pentru cultură democratică, în vederea implicării acestora mai departe în programele de formare a cadrelor didactice din România.
Pe parcursul celor cinci zile de pregătire, participanții au avut oportunitatea de a se implica în sesiuni interactive de formare și schimburi de experiență cu specialiști locali în domeniul educației. Structurat pe teme esențiale precum incluziunea în educație, diversitatea în sălile de clasă și metode inovatoare, cursul a reușit să creeze un mediu educațional incluziv.
Importanța promovării educației bazate pe valori democratice și incluzive a fost adusă în atenția participanților români prin intermediul unei metode inovative și de impact. Astfel, unele sesiuni de formare au fost găzduite de entități relevante din Oslo care au semnificații profunde pentru societatea norvegiană: „22 July Centre” – Centrul de învățare și de comemorare a victimelor atacului terorist din 2011 (Oslo și insula Utøya), Universitatea Metropolitană Oslo – educație interculturală și democratică, integrarea minorităților, Centrul de integrare a minorității rome norvegiene „Romano Kher”, Centrul Nobel pentru Pace.
Viitorii formatori au subliniat importanța educației incluzive în dezvoltarea competențelor democratice și a drepturilor omului în școlile din România. Întreaga experiență din Norvegia a oferit participanților nu doar cunoștințe noi, ci și perspective practice asupra modului de a implementa aceste principii în comunitățile din care provin.
“Cursul „Training of Trainers” a contribuit la o mai bună înțelegere a educației incluzive: principii și practici incluzive, la promovarea cetățeniei democratice și a drepturilor omului din perspectiva valorilor democratice și a educației pentru drepturile omului în școli, la consolidarea capacității de a promova educația interculturală, o mai bună integrare a Cadrului de competențe al Consiliului Europei pentru cultura democratică în procesul de predare și învățare, consolidarea suportului instituțional prin îmbunătățirea capacității formatorilor de a oferi îndrumare și sprijin profesional instituțiilor de învățământ, crearea unei rețele de colaborare între formatori și unitățile școlare din județele implicate în proiect. Experiența de formare va fi multiplicată în perioada următoare în școlile sucevene prin promovarea incluziunii sociale, care se referă la respectarea statutului și drepturilor tuturor oamenilor dintr-o societate.” (Prof. Tatiana Vîntur, Inspectoratul Școlar Județean Suceava).
“Cei patru formatori au creat o atmosferă plăcută, relaxantă, propice lucrului în echipă, colaborării între cursanţi, schimbului de idei şi experienţe personale şi profesionale. Prin intermediul activitatilor antrenante şi provocatoare, ne-am aprofundat înţelegerea principiilor educaţiei incluzive, ale educaţiei interculturale, am dobândit abilităţile necesare pentru a promova în şcoli valorile democratice şi educaţia pentru drepturile minorităţilor şi ale omului în general, urmând ca impactul cursului să fie multiplicat în şcolile din judeţele reprezentate. Noţiunile teoretice şi activităţile practice au fost completate cu vizite în centre – far ale educaţiei democratice, ale luptei pentru pace şi incluziune, toleranţă si acceptare: OsloMet, 22 July Centre, Romano Kher Cultural Centre” (Prof. Monica Parapiru, Inspectoratul Școlar Județean Călăraşi)
“Norvegia are o abordare avansată privind incluziunea și integrarea minorităților, prin inițiative educaționale sau comunitare, iar programul ne-a permis accesul direct la exemple practice de succes. Vizitarea unor instituții importante din Oslo, cum ar fi Universitatea din Oslo, Centrul 22nd July și Romano Kher, precum și sesiunile de formare față în față și platforma proiectului, a evidențiat importanța colaborării interinstituționale și o abordare mai incluzivă și sustenabilă în ceea ce privește educația și integrarea minorităților. A fost o experiență valoroasă, prin care am avut oportunitatea de a explora perspective și practici în ceea ce privește integrarea și susținterea comunităților minorităților într-un cadru educațional și social” (Prof. Popa Nicoleta, Inspectoratul Școlar Județean Călăraşi).
Programul de Formare de Formatori face parte din inițiativa bilaterală „Promovarea incluziunii și a educației de calitate în educație în România”, derulată de Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS) în cooperare cu Centrul European Wergeland (EWC) din Oslo, Norvegia. Inițiativa este finanțată de Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021 și urmărește să consolideze relațiile bilaterale dintre Norvegia și România și să promoveze incluziunea și cultura democratică în școlile românești.