Directori de școli și reprezentanți ai autorităților locale din județele Călărași și Suceava, instruiți în educație incluzivă, la Oslo: „Mă întorc acasă cu dorința de a implementa lecțiile învățate pentru a crea un mediu educațional mai deschis, mai democratic și mai incluziv în comunitatea mea”
În luna octombrie 2024, Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS), în parteneriat cu Centrul European Wergeland (EWC), a organizat, la Oslo, în Norvegia, un program de formare dedicat directorilor de școli și reprezentanților autorităților locale din județele Călărași și Suceava. Parte a inițiativei bilaterale „Promovarea incluziunii și a educației de calitate în România”, finanțată de Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021, programul și-a propus sa contribuie la o mai bună integrare a principiilor Educației Incluzive, Educației pentru Cetățenie Democrată (ECD) și Educației pentru Drepturile Omului în sistemul educațional românesc.
Cele două sesiuni de formare pentru directorii școlilor și reprezentanții autorităților locale din județele Călărași și Suceava au fost structurate pe parcursul a 5 zile, 6-11 octombrie, respectiv 14-19 octombrie 2024.
Instruirea a reușit să capteze atenția participanților prin îmbinarea sesiunilor teoretice cu cele interactive, familiarizâandu-se cu bunele practici norvegiene în educație, precum și cu noțiuni și tematici ca istoria romilor, discriminarea, incluziunea în educație, diversitatea în sălile de clasă și metode inovatoare de predare și bună guvernare. Astfel, unele sesiuni de formare au fost găzduite de entități relevante din Oslo care au semnificații profunde pentru societatea norvegiană: „22 July Centre” – Centrul de învățare și de comemorare a victimelor atacului terorist din 2011. Centrul de integrare a minorității rome norvegiene „Romano Kher” și la Școala gimnazială Benterud, din localitatea Lørenskog.
Împărtășim în rândurile de mai jos câteva impresii ale participanților la întoarcerea acasă, relevante pentru experiența avută:
“Cursul de promovare a incluziunii și educației de calitate organizat de FRDS și EWC la care am participat, a fost unul dintre cele mai valoroase cursuri din cariera mea, de 40 de ani cadru didactic. Obiectivele, organizarea și desfășurarea au fost de excepție iar formatoarele foarte bine pregătite și abile în transmiterea informațiilor pe care să le utilizăm la revenirea în comunitățile noastre. Planurile de acțiune elaborate ca exercițiu ne vor fi utile în activitatea viitoare și cred că acest program își va atinge scopul. Mă consider norocos că am avut șansa de a fi selectat și de a participa la această acțiune” (Marcel Colibaba, director al Școlii Gimnaziale ”Gheorghe Popadiuc” Rădăuți, jud. Suceava)
“Participarea la cursul din Oslo a reprezentat o experiență profundă și inspiratoare, care mi-a oferit o perspectivă nouă asupra modului în care educația poate fi un motor al valorilor democratice și al incluziunii sociale. Vizita la o școală dintr-o suburbie a orașului Oslo, cu elevi din numeroase naționalități și etnii, a fost o experiență revelatoare. Am avut ocazia să observ direct cum sunt implementate practicile de incluziune și diversitate în sistemul educațional norvegian și cum sunt sprijiniți elevii să se dezvolte într-un mediu multicultural. Am discutat cu profesorii despre provocările și oportunitățile create de diversitatea culturală și despre strategiile de lucru cu elevii din medii diferite, descoperind metode prin care putem adapta aceste abordări în propriul nostru context. Cursurile interactive au fost esențiale în dezvoltarea mea profesională, prin tematicile abordate pe teme de incluziune, democrație și participare activă. Lectorii bine pregătiți ne-au provocat la dezbateri și exerciții practice, demonstrându-ne metode și instrumente participative ce pot fi aplicate direct în activitățile noastre. Am plecat din acest program cu un bagaj valoros de cunoștințe și inspirație, dar și cu dorința de a implementa lecțiile învățate pentru a crea un mediu educațional mai deschis, mai democratic și mai incluziv în comunitatea mea” (Alina Butnariu, Primăria Siret).
„A fost o experiență benefică pe toate planurile: am descoperit metode noi de învățare, am înțeles parte din cultura altor popoare, am legat noi prietenii, am vizitat un oraș nou, impresionant. Mulțumim pentru inițiativă, pentru selecție, pentru lecții. Sigur vom fi mai buni și da, ne dorim și alte proiecte care aduc plusvaloare activității noastre. Am demarat deja un proiect artistic în care am implicat și copii romi, elevi din școala noastră: https://www.facebook.com/share/p/dkrj97uhX2DRKBs3/ (Mihaela Ursaciuc, director Colegiul Alexandru cel Bun, Gura Humorului)
„Discuțiile și activitățile coordonate de Centrul European Wergeland și Fondul Român de Dezvoltare Socială mi-au oferit o înțelegere mai profundă a metodelor de incluziune social, a fost o ocazie de a învăța de la experți internaționali și de a dezvolta parteneriate utile pentru viitor, pe care mă bucur să le implementez în comunitatea din Curcani. Această instruire nu doar că a consolidat legăturile dintre autorități și școli, dar m-a ajutat și să identific soluții practice și resurse utile pentru a aduce un plus de valoare la nivel local. Îmi doresc ca, pe viitor, să pot participa la cât mai multe inițiative de acest fel, deoarece cred cu tărie că astfel de experiențe sunt fundamentale pentru dezvoltarea profesională și pentru îmbunătățirea continuă a comunității noastre. Oportunitățile de a învăța și de a colabora cu experți și colegi din alte localități, buna practică a autoritătilor si scolilor din alte tări, contribuie la construirea unui viitor mai bun pentru toți” (Ileana DAYAN, Secretar general comuna Curcani, judet Calarasi)
Programul de formare a fost finanțat prin intermediul Fondului Bilateral alocat Programului Dezvoltare locală, finanțat prin Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021 și implementat în parteneriat cu Asociația Norvegiană a Autorităților Locale și Regionale (KS) și cu Consiliul Europei (CoE).