Incluziune socială prin artă, pentru copiii din mediul rural
Atelierele de teatru, dans, pictură, fotografie și film reprezintă principalele instrumente prin care proiectul “I.M.P.A.C.T – Incluziune si Motivare prin Arte a Copiilor si Tinerilor” își propune să crească gradul de incluziunie socială a copiilor și tinerilor din mediul rural, aflați în situații vulnerabile. Inițiativa aparține Asociației de Arte și Spiritualitate ZAN ART și beneficiază de un grant în valoare cca. 600.000 de euro, acordat de Granturile Norvegiene, prin intermediul Programului Dezvoltare locală.
Lansat oficial în data de 30 martie 2021, proiectul include intervenții menite să diminueze riscul de abandon școlar în cazul a 350 de copii și tineri din comunele Bunești (jud. Brașov), Rucăr și Domnești (jud. Argeș), Dragomirești (jud. Dâmbovița), Dumbrava (jud. Prahova), Țepu (jud. Galați) și din Orașul Breaza (jud. Prahova).
Incluziunea socială prin intermediul artelor va fi promovată la nivel comunitar și național într-un mod inovator, prin 7 expoziții de pictură și fotografie în care vor fi expuse lucrări ale copiilor incluși în proiect, precum și prin intermediul unui film comunitar. Aceste manifestări se vor axa pe promovarea drepturilor omului și a incluziunii sociale.
Activitățile proiectului vor urmări, de asemenea, dezvoltarea stimei de sine și a capacității de a face față problemelor emoționale, în cazul copiilor incluși în proiect, prin intermediul unor grupuri de suport psihologic și motivațional și prin dezvoltarea unei metodologii de suport psihologic, prin intermediul artelor, de care vor beneficia și 200 de părinți.În cadrul evenimentului de lansare, președinta asociației ZAN ART, Zâna Maria Barău, și-a exprimat încrederea că proiectul va motiva beneficiarii să continue școala:
“Proiectul acționeaza în două direcții: pe de o parte creează I.M.P.A.C.T asupra a 350 de copii cu cerințe educaționale speciale sau cu risc de abandon școlar, din medii preponderent rurale, prin dezvoltarea lor emoțională, personală și socială, motivându-i pentru școală și viață, prin ateliere de arte și de dezvoltare personală. Pe de altă parte, proiectul creează I.M.P.A.C.T la nivel social, comunitar și national, asupra schimbării mentalității discriminatorii cu privire la persoanele dezavantajate, cu cerințe educaționale speciale sau de etnie romă, in direcția includerii lor sociale, prin intermediul unui film comunitar și a unor expoziții de pictură și fotografie, de promovare a drepturior și libertăților fundamentale ale omului”.