Copyright 2019 FRDS

Back
FRDS - Programul Dezvoltare Locala > Noutati  > Profesorii implicați în proiectele finanțate prin Programul Dezvoltare locală învață cum pot asigura un mediu de învățare incluziv și democratic în clasă și la școală

Profesorii implicați în proiectele finanțate prin Programul Dezvoltare locală învață cum pot asigura un mediu de învățare incluziv și democratic în clasă și la școală

72 de profesori implicați în proiecte finanțate prin Programul Dezvoltare locală participă, în perioada martie – mai 2022, la un modul de formare de 4 zile axat pe tematica educaţiei incluzive şi a competențelor pentru cultură democratică. Sesiunile de instruire sunt susținute de organizația norvegiană Centrul European Wergeland și au loc la Olso, în Norvegia, programul de formare fiind finanțat prin intermediul Fondului pentru Relații Bilaterale aferent Programului Dezvoltare locală. Formarea este asigurată de o echipă de 3 experți internaționali cu vastă experiență în utilizarea instrumentelor de lucru ale Consiliului Europei (CoE), inclusiv a Cadrului de Competențe pentru Cultură Democratică (CCD), respectiv în furnizarea de instruiri cadrelor didactice din mai multe state europene.

Prima dintre cele 3 sesiuni de formare planificate a fost organizată în perioada 24-27 martie 2022. Cele 24 de cadre didactice participante la curs au fost selectate în urma unui apel deschis de înscrieri, reprezentând 20 de unități de învățământ (grădinițe, școli și licee), din 9 județe ale României: Bacău, Brașov, Dolj, Giurgiu, Iași, Mureș, Neamț, Suceava și Tulcea. Sunt cadre didactice care își desfășoară activitatea în unități de învățământ din mediul rural (16 dintre cele 20 de școli reprezentate) sau din comunități marginalizate, cu rate ridicate de abandon școlar sau în care învață elevi aparținând unor categorii sociale vulnerabile, expuse riscului de sărăcie și excluziune socială.

Cursul a permis celor 24 de profesori din România să își însușească noi abordări în lucrul cu elevii în situații de risc de abandon școlar și să se familiarizeze cu valorile democratice și practicile incluzive care guvernează sistemul norvegian de educație și care sunt promovate la nivel european de Consiliul Europei.

„Acest curs a fost foarte util pentru mine, deoarece am observat din postura de ”elev” cum este să participi la un curs incluziv și interactiv. Am învățat diferite metode de a lucra pe grupe și de a susține elevii de diferite etnii sau elevii în risc de abandon școlar în activitățile de grup. De asemenea, am învățat metode prin care pot introduce practicile democratice la propriile ore de curs (biologie), la orele de consiliere și dezvoltare personală, precum și în activitățile extracurriculare. Nu în ultimul rând, am primit indicații în ce mod pot implica colegii, administrația, părinții și elevii în crearea unei școli moderne, incluzive.” (Andreea Robu, Frătăuții-Noi, Suceava)

În urma participării la curs, fiecare profesor și-a asumat rolul de „ambasador” al diversității și incluziunii în unitățile de învățământ în care lucrează.

”Pentru mine a fost o oportunitate. Am învățat multe lucruri, am întâlnit oameni minunați. Voi fi un Schimbă Lume în școala mea și îi voi învăța și pe ceilalți ce am dobândit eu legat de integrarea copiilor. Vă mulțumesc! (Luciana Fechita, Tămășeni, Neamț)

Ramiza Sakip, unul dintre membrii echipei de traineri, s-a declarat încrezătoare în forța participanților de a face cunoscute în rândul colegilor din țară noile cunoștințe și abilități deprinse pe parcursul instruirii: ”Sunt bucuroasă să lucrez cu cadre didactice din România. Dau dovadă de motivare, sunt foarte concentrate în a învăța prin a face. Se vede că își doresc cu adevărat să împărtășească această experiență. Cu siguranță că participanții la aceste traininguri pot fi viitori instructori pentru sesiuni de instruire adresate altor profesori din România, aceasta putând fi o investiție uriașă în resursele umane”.

Reamintim faptul că profesorii interesați mai pot încă să își depună candidatura pentru ultima sesiune de instruire, ce va fi organizată în perioada 19-22 mai 2022.